Veranderingen op zoveel verschillende plekken in het dorp roepen ongetwijfeld vragen op. Hieronder ziet u een verzameling van de veelgestelde vragen over de Noord-Zuidverbinding.
1. Waarom is een verbinding nodig?
Een nieuwe verbinding over de A15 en het spoor is noodzakelijk om de nieuwe woonwijk goed met het dorp te verbinden. De verbinding die er nu is via de Stationsweg is niet geschikt. De nieuwe verbinding helpt ook om de polder op een groene wijze met de Merwede/Biesbosch te verbinden.
2. Waarom komt er geen tunnel?
- Verkeerstechnisch is een tunnel niet handig voor het verkeer omdat auto’s en fietsers eerst 5 meter naar beneden en dan weer 7 meter omhoog moeten rijden.
- Ook moet een gebruiker een bocht maken. Dit is geen geschikte route voor auto’s en fietsers.
- Een tunnel zorgt door het hoogteverschil ervoor dat er minder snel gebruik wordt gemaakt van de fiets.
- Bovendien is een tunnel sociaal minder veilig. Mogelijke criminaliteit en een gevoel van onveiligheid spelen hierin een belangrijke rol. Bovendien kan er schade aan de omgeving ontstaan.
- Daarnaast zijn de tunnelvarianten ook geen goede keuzes vanwege mogelijke problemen met funderingen, sloten en kabels & leidingen onder de grond, wat schade aan de omgeving kan veroorzaken.
3. Waar komt de nieuwe verbinding?
Wordt er gekozen voor de voorkeursvariant dan loopt de nieuwe verbinding vanaf de Thorbeckelaan over het sportpark, over de A15, over de Lockhorst naar het viaduct over de Betuwelijn naar de Provinciale Weg. De nieuwe verbinding heeft invloed op alle activiteiten in het gebied, er zijn daarom veel mensen betrokken. Op de vorige pagina is te zien welke voorzieningen de nieuwe verbinding allemaal ‘raakt’ en hoe hier oplossingen voor zijn gevonden. Zie ook vraag 10 in deze reeks van vragen en antwoorden.
4. Hoe ziet de verbinding eruit?
Na veel overleg met iedereen die betrokken is, is er een plan bedacht voor een echt groene verbinding voor auto’s, fietsers en voetgangers. Dit plan maakt de bouw van een nieuwe woonwijk in Sliedrecht-Noord mogelijk en verbetert de verkeerssituatie in Sliedrecht. Het lost problemen op met bestaande voorzieningen en voegt een nieuw openbaar park toe aan het dorp, dat als een groene route vanaf de landbouwgronden tot aan de Merwede-rivier loopt. Het viaduct over de A15 is 40 meter breed zodat de weg, het fiets- en voetpad in het groen worden opgenomen.
5. Waarom is dit de voorkeursvariant?
Het afgelopen halfjaar zijn er 17 opties bedacht voor de nieuwe verbinding. De verbinding liep in de verschillende soorten tegen de Dr. Schaepmanstraat en het Februariplantsoen aan, liep midden over het gebied of juist buiten het gebied. In sommige opties was sprake van een tunnel, in de meeste opties was een viaduct de voorkeur. De eerste keuze tussen de vele opties werd gemaakt op basis van de verkeerstechnische haalbaarheid en de kwaliteit van de groene verbinding. Op basis van deze twee criteria zijn er drie tunnelopties en routes buiten het plangebied en een slingervariant niet gekozen.
De verschillende opties werden vervolgens getoetst aan alle eisen (verkeerstechnisch, groene verbinding, behoud van verenigingen, woonklimaat, kosten). Uiteindelijk blijkt de optie die door een vereniging is bedacht het best te scoren. Deze optie heeft daarom de voorkeur gekregen. Het loopt min of meer door het midden van het gebied en raakt alle huidige voorzieningen.
De belangrijkste voordelen van dit model zijn:
- Het maakt de bouw van een nieuwe woonwijk in Noord mogelijk met een heldere, korte en duidelijke route. De fietsers en wandelaars moeten wel omhoog/omlaag, maar via een lange slome helling en een veel kortere route dan de huidige;
- Het leidt tot een betere verdeling van het verkeer over Sliedrecht;
- Het maakt behoud van de meeste voorzieningen in het plangebied zelf mogelijk;
- Er komt een doorlopend groen park van de Tiendweg tot aan het Feitsmapark. Er is voldoende ruimte om er een mooi nieuw publiek park van te maken, met sportvoorzieningen en tuinen met ruimte voor evenementen, zonder hekken.
- Dit plan zorgt ervoor dat de invloed van de nieuwe verbinding op het woonklimaat (bijna) gelijk verdeeld wordt tussen de twee aangrenzende straten.
6. Hoeveel auto’s gaan over de verbinding?
Er is berekend dat er dagelijks rond de 9700 auto’s gebruik gaan maken van de nieuwe weg. Dit is vergelijkbaar met het aantal auto’s dat over de Thorbeckelaan rijdt bij de rotonde met de Simon Stevinstraat. Het gaat hierbij zowel om het bestaande verkeer vanuit Sliedrecht en het ‘nieuwe’ verkeer vanuit de wijk in Sliedrecht-Noord.
7. Hoeveel geluidsbelasting veroorzaakt de nieuwe verbinding?
Uit onderzoek blijkt dat de nieuwe weg zonder maatregelen te veel geluidsoverlast zou veroorzaken bij de meeste huizen in de Dr. Schaepmanstraat en enkele in het Februariplantsoen. Als de maximale snelheid 30 km per uur is, blijft het geluidsniveau bij alle woningen onder de wettelijke norm. Door het gebruiken van een stiller soort wegdek kan de geluidsoverlast nog verder zakken. Zie bovenstaand kaartje over geluidsbelasting.
8. Wat zijn de effecten van een viaduct en een nieuwe woonwijk op het verkeer in Sliedrecht?
De nieuwe woonwijk en de nieuwe verbinding zorgen voor meer verkeer in Sliedrecht. Er zijn drie situaties onderzocht: Hoe is de verkeerssituatie nu in Sliedrecht? Wat is de verkeersintensiteit in 2033 als er een nieuwe wijk met verbinding wordt gebouwd? Een wijk zonder nieuwe verbinding kan niet gebouwd worden. Het zou leiden tot extra verkeer op de Stationsweg, Rivierdijk en Thobeckelaan/Deltalaan.
- Met een nieuwe verbinding wordt het verkeer gelijkmatiger verdeeld over Sliedrecht.
- De Stationsweg, de Rivierdijk en de Thorbeckelaan ten westen van de Dr. Schaepmanstraat worden rustiger.
9. Hoe wordt er gebouwd en wat zijn daar de gevolgen van?
De nieuwe weg komt voor het grootste deel op een zandbed te liggen. Alleen over de A15 komt de weg op een viaduct te liggen van 40 meter breed. Het gebruik van veel zand in een veengebied kan negatieve gevolgen hebben voor de woningfunderingen, rioleringen, sloten, kabels, leidingen en zelfs de A15. Om problemen te voorkomen, wordt het zand in lagen aangebracht. Zo kunnen de effecten worden gecontroleerd. Om schade te voorkomen, zullen er maatregelen genomen moeten worden. Hiervoor is veel geld in de begroting opgenomen.
Het Waterschap wil dat het waterpeil in het gebied wordt opgehoogd naar het peil dat in de rest van Sliedrecht geldt. Dit kan nadelige effecten hebben voor de bomen in het gebied. Maar de sloten langs de Schaepmanstraat en Tiendweg kennen al het hogere peil en de bomen die ernaast staan zijn er aan gewend. Voor de bomen langs de Lijsterweg moet worden onderzocht of de nadelige effecten tegengegaan kunnen worden.
10. Wat zijn de gevolgen voor de voorzieningen?
Dit gebied heeft een hoog aanbod van recreatieve-/sportieve voorzieningen. Het gebied is maatschappelijk gezien een zeer belangrijk centrum van Sliedrecht, waar duizenden inwoners elkaar ontmoeten of bij betrokken zijn. Er is veel energie gestoken om zoveel mogelijk voorzieningen in het voorkeursmodel te behouden. Veel voorzieningen krijgen een nieuwe plek.
Gevolgen voor de recreatieve-/sportieve voorzieningen:
- Korfbalclub Merwede/Multiplaat: een nieuw energieneutraal sportcomplex is te vergelijken met het huidige.
- Trimclub ABC: een nieuw energieneutraal gebouw in het park.
- Scholen Valkweg en Griendencollege: kunnen blijven buitensporten in het park.
- Schaatsbaan: mogelijk een nieuwe locatie in het park langs de Betuwelijn in Noord.
- Skeelers: de huidige skeelerbaan wordt verbouwd en zou breder moeten zijn. In het park in Noord kan zo’n baan worden gebouwd.
- Sociale moestuin: een nieuwe plek links of recht van de verbinding. Of het gewenste oppervlak (3700 m2) haalbaar is, moet blijken.
- Handboogschietvereniging: verplaatsen naar het park in Noord.
- Volkstuinen: een nieuwe plek links of rechts van de verbinding. Of het gewenste oppervlak (8500 m2) haalbaar is, moet blijken.
- Evenementen: op het ijsbaanterrein vinden soms kleine evenementen plaats zoals KNOTS. In het plan kunnen die in het nieuwe park ook weer plaatsvinden.
- Zalencentrum: hiervoor wordt gekeken naar een nieuwe locatie in Sliedrecht zelf, of in de parkzone naast de Betuwelijn in Noord. Een werkgroep moet in beeld brengen onder welke randvoorwaarden een succesvol initiatief kan ontstaan.
- Sporthal de Lockhorst: in 2026 moet de nieuwe sporthal de Valk af zijn. De Valk en de overige sporthallen in Sliedrecht kunnen de verwachte sloop van Lockhorst in 2028 opvangen.
- Nieuw park: het nieuwe park wordt ruim en is toegankelijk voor iedereen in Sliedrecht en zal uitdagen tot sporten en bewegen.
- Parkeren: het parkeren voor het gezondheidscluster (huisarts, tandarts etc.) blijft. Het parkeren bij de korfbalvereniging wordt verplaatst naar de achterzijde van het gezondheidscluster.
11. Hoe zit het met PFAS?
PFAS is met name van belang voor de volkstuinen en Sociale Moestuin. Na de herinrichting van het plangebied moet er veel nieuwe schone aarde worden opgebracht. Zeker in de plandelen waarop de tuinen zullen komen.
12. Wat kost de voorkeursvariant en wie betaalt dit?
De bouw van de nieuwe verbinding kost zo’n 33 miljoen. Het Rijk betaalt (21 miljoen incl. BTW) een belangrijk deel, vooral vanwege de behoefte aan woningbouw en de goede ontsluiting van een nieuwe wijk. De nieuwe voorzieningen en de inrichting van het park in het gebied vragen ook om een investering. De financiering hiervoor moet vooral komen vanuit de ontwikkelaars van Sliedrecht-Noord en deels vanuit nieuwe subsidies.
13. Wat zijn de risico’s?
Bij de ontwikkeling van de plannen zijn nu al risico’s te benoemen. Denk daarbij aan bouwkostenstijging, de stikstofproblematiek, de financiële bijdrage van de ontwikkelaars en bezwarenprocedures. In de komende twee jaar wordt onderzocht of deze risico’s zich voordoen en welke maatregelen er genomen kunnen worden om ze te voorkomen.
14. Hoe verloopt de besluitvorming voor de verbinding vanaf nu?
Het college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld om in te stemmen met de voorkeursvariant, met daarbij de oplossingen voor de voorzieningen en het beschikbaar stellen van een voorbereidingsbudget. Met een voorbereidingsbudget worden de plannen de komende twee jaar verder uitgewerkt. Als alles volgens planning verloopt wordt in 2025 de plannen voorgelegd aan de gemeenteraad om te investeren in een nieuwe verbinding.